niedziela, 30 listopada 2014

Wybierzmy wspólnie lektury najmłodszym uczniom

Co jakiś czas trwają i zanikają dyskusje na temat lektur szkolnych. Był kanon lektur obowiązkowych,  wykaz lektur sugerowanych. Czasem znikała jedna lektura z programu, a pojawiała się inna. Ale zmiany zawsze były kosmetyczne i nie wnosiły nowej jakości w tym temacie.
Pojawia się wiele pytań nurtujących wszystkich wokół. Po co nam lektury szkolne? Jakie treści powinny zawierać, aby realizować przez ich czytanie cele edukacyjne i wychowawcze. Czy lepiej sięgać po te stare i sprawdzone, czyli po klasykę, czy też po pozycje współczesnych autorów? Co zrobić, żeby zachęcić dzieci  do czytania? A czy  w doborze lektur uwzględnia się płeć młodego czytelnika? Co czuje chłopiec, któremu każde się czytać "Anię z Zielonego Wzgórza" czy "Karolcię"? Czy dzieci kochają jeszcze "Plastusiowy pamiętnik"? A może tak ciężko wybrać nam nowe pozycje, bo ich po prostu nie znamy?
Sama nie mam jeszcze wyrobionego w tej kwestii zdania. Wiem jednak, że powinniśmy zrobić coś, aby nasi uczniowie więcej czytali. Może powinni czytać to, co sprawia im przyjemność: książki popularnonaukowe lub komiksy. Być może nie musimy wspólnie przerabiać lektury, ale metodą projektów, gdzie każdy uczeń sam wybierze książkę do czytania.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprasza do tworzenia wspólnej listy lektur dla najmłodszych uczniów. Każdy nauczyciel, rodzic, pełnoletni uczeń może wskazać książki, które powinny znaleźć się w kanonie lektur. To ważny moment. Tak wielu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej niejednokrotnie mierzyło się z różnymi pozycjami książkowymi. Mają oni ogromną wiedzę w tym zakresie, bagaż doświadczeń oraz własnych wniosków i propozycji. Może nadszedł czas podzielić się i wypełnić proponowany przez MEN forrmularz. 

poniedziałek, 17 listopada 2014

Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka

20 listopada po raz pierwszy będziemy obchodzić Ogólnopolski dzień Praw Dziecka. 
Oto książeczka:
oraz filmy nagrodzone w konkursie zorganizowanym przez UNICEF i Stowarzyszenie Filmowców Polskich  2010
PRAWA DZIECKA OCZAMI DZIECKA

A tutaj film laureatów (2010) i naszych dobrych znajomych ze Szkoły Podstawowej w Bestwinie. Znamy ich z wideobloga Instrukcja obsługi języka polskiego

czwartek, 13 listopada 2014

Dziecko bez stopni?

Nadchodzi czas na refleksję... Czy ocenianie jest potrzebne? Jeśli tak, to komu? Uczniowi czy nauczycielowi? A tak w ogóle jaka ocena? Cyfrowa? Opisowa? A może rozwojowa?
O co tu właściwie chodzi?
Jako nauczanka wiem, że ocenianie jest trudne. Że powinno dawać uczniowi  informacje, które pomogą mu się uczyć i rozwijać, a nie szufladkować go: jesteś dobry, bardzo dobry, przeciętny, słaby. Ocenianie powinno być zindywidualizowane: nieważne, jakie miejsce zajmujesz w rankingu, ale jaki postęp zrobiłeś, jaką drogę przeszedłeś.Ma motywować i wskazywać drogę dalszego rozwoju. To bardzo trudne zadanie dla każdego nauczyciela. Ciągle drążę ten temat i poszukuję.
Zapraszam do lektury:

piątek, 7 listopada 2014

Wyślij kartkę...

... z okazji Święta Niepodległości.
Taką akcję proponuje Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. w ramach II edycji akcji MAMY NIEPODLEGŁĄ! 2014.
Kartki z życzeniami z okazji Święta Niepodległości zaprojektowane są przez artystów, a można je wysłać pobierając aplikację w sklepie play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nm.niepodlegla


A tutaj spot promujący akcję:

czwartek, 6 listopada 2014

Tydzień z...

Tydzień  z ... to cykl szkoleń online na platformie etwinning. Pierwszy raz skorzystałam z tej formy doskonalenia zawodowego i spodobało mi się. Na kursie stworzyłam pierwszą prezentację Prezi, która została zaliczona przez trenera jako wykonane zadanie. Zamieszczam ją tutaj, bo może się przydać nauczycielom  w najbliższe dni. Chętnie zapiszę się na kolejny kurs.