wtorek, 30 czerwca 2015

Statystyki mówią...

... że blog edukacyjny Zamiast kserówki ma już ponad 150 tysięcy wejść! Biorąc pod uwagę fakt, że powstał we wrześniu, ta liczba jest ogromna! Jak widać, zapotrzebowanie na pomysły zajęć "bez kserówki", jest bardzo duże.
Pomysł na ten blog chodził za nami już przed wakacjami. We wrześniu pytanie młodej nauczycielki zaniepokojonej tym, że kseruje dla swoich uczniów mniej materiałów niż jej koleżanki sprawiło, że pomysł dojrzał i uruchomił naszą kreatywność. Podjęłyśmy wyzwanie: zastąpimy tony szkolnych kserówek zabawami edukacyjnymi.
Anna Grzegory
Więcej o kulisach powstawania "Zamiast kserówki" napisała Anna Grzegory na blogu grupy Superbelfrzy RP

poniedziałek, 29 czerwca 2015

Rok ze Szkołą z Klasą 2.0 ...

... tak szybko minął.
No właśnie, zanim przystąpiłam do programu, wydawało mi się, że to nie dla nauczanki. Bo jak to, z najmłodszymi uczniami tak do programu? Postanowiłam jednak spróbować.
Rok szkolny 2014/2015 był więc pod znakiem Szkoły z Klasą 2.0 i cieszę się, że wzięłam udział w tym przedsięwzięciu.
Zrealizowałam projekty, które i tak bym zrobiła nie będąc w programie. Daty i terminy wyznaczały jednak pewien rytm i zobowiązywały.
Piątek z dinozaurami, Plastyka z Izą oraz Świąteczne labirynty 3D oraz projekt: Uczę się z lapbookiem przyniosły uczniom oraz mnie dużo radości, wiedzy i działania.
Wszystkie działania zostały oznaczone jako DOBRA PRAKTYKA. Jest to prawdziwy wyraz uznania. Otrzymałam  informację zwrotną, że to, co robię, ma sens.  
Warto  wziąć udział w programie. Warto spróbować, aby stwierdzić, czy warto. Jeśli chcesz się rozwijać lub dzielić się wiedzą, jeśli jesteś kreatywny i jeżeli przestrzeganie terminów nie jest ci straszne, to polecam.

sobota, 27 czerwca 2015

Trzeba przeczytać

Książka "Uczę w klasach młodszych" pod redakcją Danuty Sterny została wydana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Jest to poradnik dla tych, którzy chcą zgłębić tajniki oceny rozwojowej w edukacji wczesnoszkolnej  i zapoznać się z konkretnymi rozwiązaniami, wdrożonymi przez nauczycieli praktyków.
Są to rozwiązania, które pozwoliły na ułatwienie uczniom klas młodszych procesu przyswajania informacji i opanowania kluczowych umiejętności bez konieczności wprowadzania upraszczającej i demotywującej, szczególnie na tym  etapie edukacji, oceny stopniami (Jacek Strzemieczny).
Gorąco polecam!

czwartek, 7 maja 2015

poniedziałek, 4 maja 2015

Pierwsza klasa

Rozpoczęcie edukacji w pierwszej klasie to dla nauczyciela dobry moment na założenie klasowego bloga, na którym będziemy relacjonować przebieg edukacji, komunikować rodzicom to, co dzieje się w klasie. W obliczu  rzeczywistości, jaką stworzyło nam pojawienie się w edukacji wczesnoszkolnej darmowego elementarza oraz innych materiałów ćwiczeniowych, a także  nowych  wyzwań dla nauczyciela w klasie pierwszej, gdzie wszystko dzieje się i dopiero się zaczyna lub zmienia, warto się nad tym poważnie zastanowić.
Blog może okazać się naszym wsparciem, pamiętnikiem oraz miejscem dzielenia się wiedzą z innymi nauczycielami.
Nie ukrywam, że blogi nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej są dla mnie inspiracją. Wiem również, że to, co dokumentuję na blogu klasy pierwszej a też inspiruje innych nauczycieli. Można zaglądać i czerpać do woli.
Dziś postanowiłam się skoncentrować na blogach nauczanek, które pracują w bieżącym roku szkolnym w klasie pierwszej. Wszystkie pracujemy z rządowym Naszym Elementarzem. Pracujemy w miastach, miasteczkach oraz w wiejskich szkołach. Mamy zróżnicowany staż pracy. Różne ustawienie ławek w klasie. Mamy czarne lub białe tablice lub małe tableszyty. Staramy się, aby edukacja w klasie pierwszej była radosna  i efektywna. Obieramy różne drogi. Mamy różne zamiłowania. Realizujemy różne projekty i wdrażamy różne pomysły.
Zapraszam do subiektywnego przeglądu blogów nauczycielek uczących w bieżącym roku szkolnym w klasie pierwszej. Jest co oglądać i czym się inspirować. Polecam!
Blog klasy pierwszej b, SP 13 w Olsztyn. Powstał na powitanie klasy pierwszej. Jego autorka Jolanta Okuniewska dzień po dniu opisuje edukację w swojej klasie dzieląc się  oraz inspirując innych nauczycieli.
Blog Edyty Jurys z Koszalina. Blog powstał wcześniej niż do szkoły przybyli jej uczniowie. zawiera wiele treści, inspiracji, gier edukacyjnych dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Klasowy blog Doroty Dankowskiej (Słupsk). Wiele inspirujących pomysłów. Teatr. Animacje poklatkowe.... Zobaczcie sami.  
Blog Martyny Radłowskiej-Lewińskiej (Mielec) powstał po Inspiracjach Wczesnoszkolnych 2015 i tętni życiem! 
Blog Martyny Koźmin (SP 12 Studzionka) powstał niedawno i pięknie się rozwija.
Klasowa strona prowadzona przez Anielę Kozikowską (SP 6, Olsztyn). Pięknie opowiedziane klasowe wydarzenia, ale też wiele pomysłów na edukację w klasie pierwszej i nie tylko.
Klasowy pamiętnik mojego autorstwa istnieje od września 2014 roku, bo wtedy rozpoczęła edukację w Szkole Podstawowej nr 10 w Piasku klasa I a.  

Pozostawiam ten wpis bez obrazów. Niech linki zaprowadzą Szanownych Czytelników do wspaniałych klas, gdzie panuje dziecięcy gwar, gdzie dzieje się edukacja. Edukacja nie tylko w szkolnych ławkach... Ale przede wszystkim .... poza ławkami. 

środa, 22 kwietnia 2015

O nagrywaniu filmów, czyli ...

... pozwólmy dzieciom mówić.
Stało się. Zupełnie spontanicznie zaczęłam kręcić aparatem fotograficznym filmiki w mojej klasie. Nagrywam na matematyce, aby pokazać jak dzieci tłumaczą swoje obliczenia. Nagrywam prezentacje ich wytworów np. labiryntów 3D lub lapbooków. Nagrywanie dzieje się w normalnych szkolnych warunkach. W klasie na dywanie. Siadamy w kręgu. Załączam opcję nagrywanie i dzieje się. Uczniowie, pierwszoklasiści zastygają w ciszy. Choć nie należą do cichych i statycznych, potrafią skupić się na czas nagrywania i wysłuchać wystąpienie kolegi . Być może jest to jedyny czas ciszy w mojej klasie!
Im częściej nagrywam, tym bardziej nabieram przekonania, że poprzez takie prezentacje dzieci uczą się mówić. Przed kamerą, która skierowana jest na dzieło, a nie na autora wypowiedź jest bardzo swobodna, emocjonalna i piękna! Dzieci lubią być nagrywane. Lubią mówić o swoich dziełach. Nabierają pewności siebie i trenują bardzo ważną umiejętność, umiejętność swobodnej wypowiedzi ustnej.
Uświadomiłam sobie właśnie jaką moc edukacyjną ma kręcenie filmów w edukacji wczesnoszkolnej. warto to wykorzystać.
Nie ukrywam, że wiąże się to z ogromem dodatkowej pracy, bo trzeba nagrać, przetworzyć, zapisać, ale efekty tej pracy są widoczne. Coraz więcej chętnych i odważnych dzieci, które chcą się podzielić i opowiedzieć o tym, co zrobiły.
Nagranie na matematyce:


Przedstawiamy labirynty:


Uczę się z lapbookiem:

Więcej filmików na klasowym blogu: